dinsdag 2 februari 2010

Te veel of te weinig mee…

Wat mij altijd weer in twijfel brengt bij het pakken van mijn fotografie spullen is de vraag: wat moet of zal ik allemaal meenemen voor een specifieke opdracht.
Uiteraard wordt dit voor het grootste gedeelte al bepaald bij de opdracht bevestiging omdat dan natuurlijk al bekend is wat er gefotografeerd moet worden. En “wat” er gefotografeerd moet worden betreft altijd meer dan alleen maar een persoon, product of een gebouw.

Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarvoor en Waarom…

Voordat ik mijn spullen pak zijn de bovenste vragen beantwoord en zo heb ik vaak een indruk van hetgeen dat mij te wachten staat. Echter, er zijn natuurlijk nog de nodige creatieve vraagstukken die beantwoord moeten worden als het gaat om het meenemen van spullen. Hierbij is een briefing waarbij er dieper wordt ingegaan op het creëren van een specifiek beeld of serie erg belangrijk.
Vorige week, bij het pakken van mijn spullen, was er weer een mooi momentje waarbij ik sterk twijfelde over hetgeen dat ik mee zou nemen. Foto tas met inhoud om überhaupt een paar foto’s te kunnen maken, statief, een paar reportage flitsers en daar horen uiteraard weer een paar lamp statiefjes bij.

Maar toen kwam het:
-neem ik een reflectie scherm mee…. ?
-neem ik een extra statief mee, met boom om ergens overheen te kunnen komen…. ?
-neem ik mijn Ranger Quadra set en dus een grote koffer mee…. ?

Oké, toch maar alles mee. Ik moest tenslotte portretten fotograferen, interieur en exterieur fotograferen en dat in ruimtes waarbij, naar alle waarschijnlijkheid, het licht niet echt optimaal zou zijn. Nu ben ik iemand die mijn reportage flitser al snel (heel snel) uit mijn tas haal en het gebeurde dus ook dat ik de hele ochtend in de weer was met mijn favoriete bezigheid…

…En aan het eind van dag was ik toch echt blij dat ik een beetje extra Watt/sec bij me had.

In de een relatief grote ruimte waar ik moest fotografen kon ik nu extra belichten en zo een paar mooie crispy portret foto’s maken inclusief de foto's van het interieur. Meteen moest ik denken aan de avond ervoor waarbij ik twijfelde over wat ik mee moest nemen.



Uiteraard kon het ook zonder de Ranger Quadra’s alleen nu zit er gewoon weg meer kwaliteit in de foto’s. En dat is de kwaliteit waar ik achter sta…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten